MATERIALEVALG
Januar 2017
Så kom den spændende dag med materialevalg. Vi skulle være hos L&R fra kl. 8.30-16.30, og i dette tidsrum skulle alt lige fra gulve, lofter, vinduer og elektricitet besluttes.
Dagen startede ud med en masse rettelser i de foreliggende tegninger, som vi tidligere var blevet informeret om at vi bare kunne vente med at foretage indtil vi kom til materialevalg. Dette var en rigtig frustrerende start på mødet, da det både tog en masse tid og der pludselig var nogle ændringer som vi tidligere var informeret om sagtens kunne lade sig gøre, nu ikke var mulige. Men efter lidt snak frem og tilbage om fordele og ulemper, lykkedes det os at få lavet et godt kompromis.
Vi endte med at bruge rigtig meget tid, men eftersom det også er nogle store og vigtige beslutninger der skal træffes, var det utroligt godt givet ud. Vores mand ved dette møde havde en fantastisk kompetent og god fremgangsmåde, og hele processen omkring at skulle definere hele ens kommende hjem, blev gjort meget lettere og overskuelig på baggrund af hans grunddighed og store viden.
En stor beslutningsdag er nu overstået og det er med en rigtig god mavefornemmelse at vi nu sidder og kan visualisere vores kommende hjem.
INSPIRATION
Januar 2017
Efter vi har fået datoen for vores kommende materialevalgsmøde, har vi været på en masse inspirationsture for at få inspiration til hvordan vores kommende hus skulle bestykkes. Vi har været på besøg hos flisefirmaer, hos køkkenfirmaer og været ude og se flere udstillingshuse. Lige så stille får vi pejlet os ind på hvad vi kan lide og hvad vi bestemt ikke ønsker til vores kommende hjem.
Vi startede med at besøge nogle forskellige køkkenfirmaer for at hente inspiration, og vi fik sat et møde op med HTH for gennemgang af køkken og badløsninger.
har været på besøg hos flisefirmaer, hos køkkenfirmaer og været ude og se flere udstillingshuse. Lige så stille får vi pejlet os ind på hvad vi kan lide og hvad vi bestemt ikke ønsker til vores kommende hjem.
VEJ OG PARK
December 2016
En utroligt lang og opslidende ventetid er nu overstået, og vi har nu efter rigtig mange måneders usikkerhed, modtaget alle godkendelser på vores husprojekt.
- Vi må rive det gamle ned
- Bygge det nye hus
- Flytte overkørslen
Endelig kan vi begynde at tro på det igen, og de kommende uger skal vi til at ændre de optegnede skitser til konkrete beslutninger og vores kommende hus skal skabes.
BYGGETILLADELSE
December 2016
Jubiii, så kom dagen endelig for en god nyhed. Jeg kontaktede den byggesagsbehandler som sidder med vores sag den 22. december for at høre hende om hvordan status var, og hvornår vi kunne forvente at der skete yderligere i sagen. Hertil kunne hun svare at hun d.d. havde godkendt projektet og at det var blevet sendt til vores byggefirma. Det lille sidste del mangler dog stadigvæk, og vi afventer nu vej og park, som skal give en tilbagemelding på om vi må flytte overkørslen. Men hvor er det dog en helt igennem fantastisk fornemmelse at vi nu har fået grønt lys til at bygge vores nye hus.
UDFORDRINGER
November 2016
Vi havde sådan en god mavefornemmelse da vi modtag nedrivningstilladelsen, og troede at det herfra ville være en hurtig proces at få byggetilladelsen. Men her har vi skuffet kunnet konstatere at så let gik det ikke. Der har været utrolig meget kommunikation frem og tilbage mellem kommunen og vores byggefirma, men det som vi havde fået et go på kunne lade sig gøre, viser sig desværre at være umuligt. Vi var derfor nødt til endnu en gang at sætte os ned og ændre på skitserne for at finde en løsning som kunne godkendes og som vi kunne leve med. Endnu en gang er vi i venteposition, og hele processen rykkes gang på gang.
NEDRIVNINGSTILLADELSE
September 2016
Efter mange måneders ventetid, fik vi i dag en rigtig god nyhed. Nedrivningsgodkendelsen er godkendt, og nu mangler vi "bare" byggetilladelsen.
BYGGEANSØGNING
Maj 2016
Selve processen omkring tegningsforslag og indretning af huset var en længere omgang end vi havde forestillet os det skulle være. Men en lang historie kort, så er vi nu kommet frem til en løsning og vi har nu sendt byggetilladelsen afsted til kommunen. Vi venter nu spændt på at denne kan godkendes så vi kan komme i gang med næste fase i processen, som er materialevalg.
APRILSNAR
April 2016
Da vi stod op her til morgen for at gøre os klar til at køre på arbejde, blev vi lettere overraskede over at se en mand gå rundt inde i vores have. Da vi gik ud og henvendte os til ham fandt vi ud af at han var kommet for at foretage jordbundsundersøgelser. Lettere forvirrede da vi var blevet informeret om at dette først ville finde sted om et par uger, gik vi straks i gang med at prøve at skabe en vej frem for maskinerne som han skulle have ind på grunden. Mens jeg er i fuld gang med at prøve at fjerne hegn m.m. og Per er kørt ud for at hente værktøj, bliver jeg pludselig spurgt om vi han et vandrør i haven? Dette spørgsmål undre mig, og da jeg går ud i indkørslen for at svare ham, ser jeg at der nu står vand op af det hul som han netop er ved at bore ned i vores indkørsel. Han ved intet om hvad han skal gøre herfra, og jeg løber rundt til naboerne for at høre om der er nogle af dem som har kendskab til hvordan man får lukket for vandet ude i vejen.
Det hele endte dog nogenlunde fredeligt, og efter mange timer uden vand, kom der en gravko og gravede vores indkørsel op, og en anden mand kom og fik repareret det ødelagte vandrør. Inden de kørte derfra fik jeg en melding om at det var godt at det "bare" var vandrøret det gik ud over. Havde han boret 10 cm længere væk fra huset, var han gået direkte igennem gasledningen!
Hullet i indkørslen blev lukket igen og en begivenhedsrig dag var nu overstået.
BESLUTNINGEN
Marts 2016
Efter utrolig mange beslutninger, og møder med forskellige byggefirmaer og ejendomsmægler, er vi nu kommet så langt at beslutningen er truffet. Vi har udvalgt et byggefirma som skal hjælpe os med at realisere vores tanker omkring et fremtidigt hus. Vi er nu så småt startet op på at kigge på skitser og indretninger for vores kommende hjem.
CHANGE OF PLANS
Januar 2016
Midt i januar efter at jeg har knoklet med at forbedre det nuværende hus i et par uger, bliver vi præsenteret for en mulighed som åbnede op for muligheden i at bygge et nyt hus fremfor at renovere på det eksisterende.
Efter mange overvejelser, blev der booket møder med forskellige byggefirmaer, og vi var ude og se på en masse prøvehuse. Og rigtig mange køreture rundt omkring i byen og omegn blev tilbagelagt for at hente inspiration. Vi har nu besluttet at gå videre med et byggefirma, og vi har sat møde op med mægler for at høre om projektet om et nyt hus kan betale sig.
FLYTTEDAG
December 2015
Så kom dagen hvor vi med hjælp fra forældre og Mr. Moller skulle flytte vores ting fra Drosselvej til det nye hus. Det gik rigtig godt og Per var så småt ved at være rask igen efter at have ligget syg hele julen. Mens vi fik flyttet alle de store ting fra Drosselvej, klarede min mor i fuld gang med hovedrengøring af køkkenet og test af ovn m.m. og kunne byde på frokost da den værste del af flytningen var klaret.
Det var dog ikke alle der var lige glade for flytteriet - Uffe ville hellere sove end hjælpe med at pakke kasser ud. Og vi var så heldige at Pers mor tog sig godt af Uffe mens vi andre flyttede, så vi ikke havde ham løbende rundt mellem flyttekasser og møbler, hvilket var en rigtig stor hjælp.
Dagene efter flytningen af de store møbler og flyttekasser, blev brugt på at få de resterende ting flyttet fra Drosselvej og ned i det nye hus. I sådan en flytteproces lærer man hvor mange ting man har fået samlet sammen i løbet af et par år. Masser af småting i både hus og garage som skulle pakket sikkert ned og transporteres videre.
Den 30. december var sidste dag i huset, og et tomt og rengjort hjem blev videregivet til de nye ejere. Et kapital var dermed afsluttet, og vi var nu klar til at fokusere 100 % på at få sat det nye hus i stand.
OVERTAGELSE
December 2015
Allerede første dag efter overtagelsen var jeg i gang nede i huset. Per var på job, og planen var at vi om eftermiddagen skulle gå huset igennem og ligge en plan for hvor vi skulle starte. Mit første projekt fandt derfor sted udenfor, hvor jeg udstyret med en alligator fik skik på hækken. Efter frokost kom min familie forbi og fik set huset, og min far hjalp med gode råd til hvordan vi skulle gribe arbejdet an.
De følgende dage blev brugt på oprydning og rengøring, da huset ikke var blevet efterladt i en særlig pæn stand. Og så gik vi ellers i gang med at få lappet huller i gulve og vægge, og forberedt til maling af vægge og lofter. Vi prioriterede køkken/stue/soveværelse/nederste bad som de første, da disse rum ville skulle bruges først. Jeg fik her stor hjælp af min far, som flittigt stillede op og hjalp med at male, lappe og redde os fra ledninger der var efterladt til fare for at give stød.
OVERTAGELSE
December 2015
Så kom dagen endelig, den 21.December 2015 kl. 15.45 havde vi en aftale med mægleren, hvor vi skulle ned og have overdraget huset - vores "nye" hus!
Jeg husker stadig dagen hvor vi overtog vores tidligere hus, som var det i går. Men her 5 år senere er vi i gang med at skrive et nyt kapital, og dermed et nyt hus vi skal flytte ind i. Overtagelsen tog ikke så lang tid, og pludselig stod vi der, med de nye nøgler og en ukendt men samtidigt spændende tid foran os.
Så er der nye nøgler til samlingen, og vi er nu klar til at komme i gang. Jeg har taget fri fra arbejde indtil det nye år, og jeg har derfor mulighed for at arbejde fuldtid nede i huset, med at få styr på så meget som muligt inden vi skal aflevere det andet. Så den kommende uge bliver fuld af arbejde, og i morgen skal bruges på at danne et overblik over hvad der skal styr på i første omgang. Og herefter skal vi i gang med at prioritere hvordan vi griber det hele an, og hvad der haster mere end andet!
NYT HUS
December 2015
Velkommen til vores nye blog, hvor vi vil beskrive vores nye husprojekt. I 2015 valgte vi at sætte vores hus til salg, da vi efter at have boet der i 5 år, var blevet klogere på vores behov. Huset stod i en sådan stand at det ikke kunne betale sig at bygge om og lave for mange ændringer på huset, uden at vi ville tabe alt for mange penge på det. Beslutningen om salg blev derfor truffet, og processen med at finde en ny bolig kunne begynde.
Vi var ude og kigge på mange boliger, og i perioden fra april til juni var vi på rigtig mange åbent hus. Vi gik efter at finde et sted som var lidt større end det vi kom fra, med to badeværelser. Det skulle være et sted hvor vi kunne sætte vores eget præg, og den store drøm var at der var udsigt til vand. Vi var dog også godt klar over at vi ville skulle gå på kompromis nogle steder, da økonomien spiller en væsentlig rolle.
Men efter en masse inspiration både i byen samt i byer indenfor 30 minutters kørsel fra Roskilde, blev vi begge helt enige om at huset skulle findes i Roskilde. Dette betød selvfølgelig at udvalgt ikke længere var ubegrænset stort, men beliggenhedens betydning var blevet tydelig for os i vores hus jagt. Pludselig en dag dukkede der et hus op på nettet, et hus vi havde kørt forbi flere gange og set et salgs skilt på, da det lå på drømmevejen i Roskilde. Da der var åbent hus var vi forbi, men der kom til at gå lidt tid inden vi var til endnu en fremvisning. Men for hver gang vi var forbi, jo mere blev vi forelsket i beliggenheden og mulighederne med grunden.
Det endte med at blive en begivenhedsrig sommer for os, 16 dage inden vores bryllup skrev vi under på salget af vores hus, og dagen inden brylluppet gav vi mægleren besked om at forhandle aftalen om det nye hus på plads.
Overtagelsen af det nye hus blev aftalt til at skulle finde sted omkring julen 2015, og vores hjem de sidste 5 år skulle gives videre til et nyt par lige inden nytår 2015. I et år som allerede bød på et bryllup, kom der lige pludselig en masse ekstra beslutninger ind. Men vi glædede os til en ny og spændende fremtid sammen i nye omgivelser.